Yin yoga

Yin yoga vergroot de mobiliteit en soepelheid van gewrichten. Het is een meditatieve yogavorm die ‘ruimte’ in ons lichaam geeft. Yin yoga-houdingen zijn passief en tegelijk intensief omdat ze lang worden aangehouden, gewoonlijk twee tot vijf minuten. In plaats van de spieren worden op die manier de sterke vezels in het bindweefsel opgerekt en gestimuleerd. Gewrichten worden beweeglijker en actiever, er ontstaat meer opening en ruimte, vooral in de rug en het gebied rond heupen en heiligbeen.

Yin yoga is een goede tegenhanger van het snelle hedendaagse leven met zijn talloze prikkels. Als je langere tijd in Yin yoga-houdingen blijft, heeft deze vorm vaak een meditatief en rustgevend effect. Een van de mooiste voordelen van Yin yoga is de stilte die het kan brengen. 

Het effect van Yin yoga-houdingen is een flexibeler, energetisch stabieler, beweeglijker en uiteindelijk sterker lichaam. Met het beweeglijker maken van bindweefsel bereiken we meer mobiliteit en flexibiliteit in onze gewrichten. Met het actiever maken van bindweefsel verbeteren we onze weerstand en energetische gesteldheid. Yin yoga levert nieuwe energie op en draagt ook bij aan sneller herstel van fysieke of mentale problemen.

Je kunt Yin yoga beoefenen als tegenwicht voor actieve beweging, zoals dynamische (yang) vormen van yoga of je favoriete sport. Je kunt het ook beoefenen om de balans weer te vinden na langdurig eenzijdige fysieke of psychische arbeid. Yin yoga heeft alles te maken met mindfulness, ‘zijn in het moment’, in je lichaam, de ruimte en je gevoel.